تبلیغات
ادای نماز و روزه ی قضا - احکام روزه‌
ادای نماز و روزه ی قضا
ما می توانیم به ما اعتماد كنید

لینکدونی

آرشیو موضوعی

آرشیو

لینکستان

← آمار وبلاگ

    ارسال ایمیل به مدیر
    نام :
    ایمیل :
    متن پیام :
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :

احکام روزه‌

* توصیه به  روزه‌داران
س1: چـه تـوصیه ای اخـلاقی بـرای روزه داران و مـقـلّـدین می فرمایید.
ج: خطبه رسول اکرم صلّی الله علیه و آله که بمناسبت فرا رسیدن ماه مبارک ایراد فرمودند با دقّت ملاحظه شود و در آداب روزه در ماه مبارک روایاتی و تذکراتی در مفاتیح الجنان ذکر شده ملاحظه نمایند. خداوند همه مؤمنین را موفّق به انجام روزه و نماز و سایر وظایف شرعی به صورتی که مرضیّ خداوند متعال باشد بفرماید.
* شرائط قبولی روزه
س2: شرایط قبولی یک روزه را بیان نمایید.
ج: یکی از شرائط مهم قبولی روزه ترک محرّمات است.

نـیّـت
* ابتدا و انتهای زمان روزه داری
س3: در آستانۀ ماه شریف و مبارك رمضان و با توجه به توسعۀ شهرها و عدم امكان تشخیص دقیق لحظه طلوع فجر خواهشمند است نظر شریف خود را در مورد زمان امساك برای روزه و اقامۀ نماز صبح اعلام فرمائید.
ج: از هنگامی كه شخص یقین به طلوع فجر صادق كند، امساك واجب است و می تواند نماز صبح را بخواند و تعیین طلوع با ساعت و دقیقه بطوریكه شرعاً امساك واجب و نیز وقت نماز صبح باشد، ممكن نیست و احتیاط این است كه در روزه امساك را قدری قبل از یقین بطلوع فجر شروع كند.
س4: وقت نماز مغرب و هنگام افطار روزه آیا مغرب است یا غروب آفتاب؟
ج: وقت نماز مغرب و افطار، مغرب شرعی است و منظور از مغرب شرعی وقتی است كه سرخی طرف مشرق از بالای سر بگذرد.
س5: آیا به مجرّد اینكه اذان مغرب شروع شد، روزه دار می‌تواند افطار كند و یا باید كمی صبر كند؟
ج: موقعی می تواند افطار كند كه یقین كند مغرب شده است.
س6: اگر در یک کشور برای افطار روزه اذان یک شهر بزرگ آن کشور را در تلویزیون پخش کنند، آیا براى همه کسانى که در حال شنیدن اذان هستند جایز است افطار نمایند؟
ج: هر کسى باید بر طبق مغرب افق شهر خود افطار کند.
س7: اگر هنگام غروب در مسجد الحرام و مسجد النبی صلّی الله علیه و آله حضور یابند به لحاظ این که اهل سنّت بلافاصله پس از اذان افطار می کنند، آیا زائران ایرانی می توانند همراه آنان افطار کنند یا نه؟ و آیا افطار کردن بر اساس تقیه این مورد را نیز شامل می شود یا نه؟
ج: در فرض مذکور که تقیه ای برای حضور در هنگام غروب در مسجدین شریفین نیست نباید شخص صائم در این وقت مشرّف به مسجدین شود. بلی، اگر بطور غیر عمدی در آنجا اتفاقاً حضور یابد و ترک افطار موجب فتنه و خلاف تقیه باشد باید تقیّهً افطار کند ولی در صورت اولی اگر حضور یافت و ملجأ بافطار شد باید علاوه بر قضاء روزه، کفّاره هم بدهد و در صورت دوم فقط قضاء واجب است.
* اعتبار تعیین روزه هر روز ماه رمضان
س8: آیا در نیّت روزۀ ماه رمضان باید معیّن كنیم كه روز چندم ماه رمضان را روزه می گیریم و اگر مثلاً نیّت روزه روز اول ماه مبارك رمضان كردیم بعد روشن شد روز دوّم بوده است روزه چه حكمی دارد؟
ج: لازم نیست روزۀ هر روز را بخصوصه نیّت كند، همین اندازه كه بداند روزه ماه رمضان را می گیرد، كافی است.
* فراموش کردن نیّت روزه در ماه رمضان
س9: اگر در ماه رمضان قبل از طلوع فجر نیّت را فراموش كرد، چه كند؟
ج: اگر قبل از ظهر یادش آمد نیّت كند و اگر بعد از ظهر یادش بیاید روزه باطل است ولی باید آن روز را امساك كند و بعد هم قضای آن را بگیرد.
*اگر روزه دار بعد از نماز صبح بیدار شود
س10: لطفاً بفرمایید اگر شخصی قصد روزه گرفتن دارد ولی سحر جهت خوردن سحری بیدار نشود و فقط برای نماز بیدار و پس از آن بخوابد، آیا روزه گرفتن به این شكل كه فرد سحر را بیدار نشود، اشكال دارد و آیا روزه اش صحیح است؟
ج: همین قدر كه قصد روزه داشته باشد كافی است و خوردن سحری لازم نیست.
س11: اگر كسى در ماه مبارك رمضان، از خواب بیدار شود و بعد متوجه بشود كه از وقت اذان گذشته است آیا روزه این فرد صحیح است؟
ج: بلى، صحیح است.
* روزه داری بدون نیّت
س12: اگر كسی قبل از طلوع فجر، عمداً قصد روزه نكند، ولی در روز هیچ یك از مفطرات روزه را مرتكب نشود، آیا قضا و كفّاره بر او واجب است؟
ج: در فرض سؤال آن روز قضا دارد ولی كفاره ندارد.
* فراموش کردن نیّت روزه تا مغرب
س13: اگر در ماه مبارک رمضان نیّت روزه را فراموش کند و نزدیک مغرب نیّت کند روزه اش صحیح است یا خیر؟
ج: باید روزه آن روز را قضا کند.
* روزه یوم الشک
س14: اگر یوم الشك بین آخر شعبان و اول رمضان را به نیّت شعبان روزه گرفت، سپس نیّت افطار كرد و قبل از ظهر یا قبل از افطار معلوم شد كه رمضان بوده، در این صورت اگر نیّت رمضان كند روزه اش صحیح است؟ وظیفه چیست؟
ج: در فرض سؤال نیّت روزۀ رمضان كند و روزه صحیح است.
س15: اگر کسی یوم الشک را روزه نگیرد و بعد از ظهر معلوم شود ماه رمضان است و عمداً امساک نکند حکم او چیست؟
ج: در فرض سؤال اگر امساک نکند معصیّت کرده ولی کفّاره ندارد و قضاء کافی است.
س16: اگر كسی عقیده پیدا كرد روز اوّل ماه مبارك رمضان است از همین رو، نیّت روزه كرده امّا در وسط روز، متوجّه شد آن روز، روز اول ماه مبارك نیست بلكه فردای آن روز، روز اول رمضان است آیا می تواند نیّتش را به روزه ای دیگر تبدیل كند یا خیر؟
ج: بلی می تواند.
* ریا- عدم قصد روزه – قصد افطار بدون مفطر
س17: اگر در ماه رمضان، انسان عملی را که روزه را باطل می کند بجا نیاورد ولی نیّت روزه نکند ، یا ریاء کند و یا قصد کند که روزه نباشد ، یا قصد کند کاری که روزه را باطل می کند انجام دهد، آیا علاوه بر قضا کفّاره نیز واجب است یا فقط قضا واجب است؟
ج: در فرض سؤال فقط قضاء کافی است و کفّاره ندارد.
* گرفتن روزه مستحبی ، استیجاری با داشتن روزه قضا و کفّاره روزه
س18: اگر كسی روزه قضا داشته باشد آیا می تواند روزه مستحبی را هم بگیرد؟
ج: كسی كه روزه قضا دارد نمی تواند روزه مستحبی بگیرد.
س19: آیا کسی که روزه کفّاره عمدی به ذمّه اش می باشد، می تواند روزه مستحبی یا استیجاری بگیرد؟
ج: گرفتن روزه استیجاری در مفروض سؤال با سعه وقت مانعی ندارد ولی روزه مستحبی صحیح نیست.
* نیّت روزه برای کسی که قصد دارد فردا سفر کند
س20: در ماه رمضان شخصى که از شب نیّت دارد كه فردا قبل از ظهر مسافرت کند، آیا واجب است که از طلوع فجر تا وقتى که بحد ترخّص برسد روزه باشد ونیّت روزه کند؟و یا اینکه وظیفه اش فقط مجرد امساك از مفطرات است و قصد روزه نباید بکند؟
ج: بلى، باید نیّت روزه کند.

* دختر و پسر و روزه داری
س21: سن بلوغ زن 9 نه سال در رساله ذکر شده است و تکلیف بر او واجب است در حالیکه دختر این قدر کوچک است که اگر روزه بگیرد مریض می شود بلکه نمی تواند روزه بگیرد و علامت بلوغ دیگر هم ندارد، تکلیف ایشان چیست؟
ج: سن تکلیف دختران نه سال کامل قمری است و در عین حال قدرت شرط تکلیف است، آنچه قدرت انجامش را دارد باید انجام دهد و آنچه قدرتش را ندارد تکلیف ساقط است، مثلاً اگر قدرت گرفتن روزه ندارد نباید روزه بگیرد و هر وقت قدرت یافت قضا آن را بجا آورد ولی نماز و حجاب و امثال اینها را که قدرت دارد باید انجام دهد.
س22: برای دختر بچه ها درسن 9 سالگی روزه گرفتن مشقت دارد آیا می‌توانند بخاطر ضعف و ناتوانی روزه نگیرند؟ آیا تكلیف آنان چیست؟
ج: در فرض سؤال اگر مشقت به عسر و حرج یا خوف عرفی مرض باشد می‌توانند افطارنمایند و بعد از زوال عذر قضاء‌آن را بجا آورند.
س23: در شرع مقدّس اسلام كه دختر در 9 سالگی بالغ می شود اگر روزه گرفتن برایش مشكل داشته باشد و افطار كند بعد، قضا لازم است یا خیر؟
ج: در فرض سؤال چنانچه قدرت و توانائی روزه گرفتن نداشته باشد یعنی در اثر گرفتن روزه ضعف غیر قابل تحمّل برای او پیش بیاید یا مریض شود و این حالت تا ماه رمضان سال بعد ادامه داشته باشد قضاء ندارد و فقط برای هر روز یك مدّ طعام (گندم یا جو) باید به فقیر غیر سیّد بعنوان كفّاره بدهد و دادن پول كافی نیست.
س24: دخترى در سن 9 سالگى از روى نادانى روزه خود را در ماه رمضان افطار مى نماید آیا كفّاره تعلق مى گیرد؟
ج: در فرض سؤال چنانچه 9 سال قمرى را تمام كرده و توانایى روزه گرفتن را دارد و با اینكه مى داند روزه خوردن براى او حرام شده است، روزه را مى خورد كفّاره دارد هرچند نداند كه روزه خوردن علاوه بر حرمت كفّاره هم دارد.
س25: اگر به گمان این كه بلوغ پسر، پانزده سال شمسی است ماه رمضان را روزه نگرفت و بعداً معلوم شد كه قبل از رمضان پانزده سال قمری اش تمام بوده، حكم قضا و كفّارۀ او چیست؟
ج: در مورد سؤال باید روزه هائی كه نگرفته قضا كند و امّا نسبت به كفّاره چنانچه جـاهل مـقصّر بـوده یعنی قبل از ماه رمضان و یا در ایّام رمضان احتمال می داده كه شاید سال قمری ملاك تكلیف باشد و سؤال نكرده و روزه را خورده كفّاره عمد هم دارد و اگر احتمال نمی داده كفّاره ندارد.


س26: خیلی اتّفاق می افتد كه جوانهای مكلّّف به روزه، در دوران اولین سنّ بلوغ (15 سالگی در پسر و 9 سالگی در دختر) ‌روزه را یا به خاطر كوتاهی فكر و یا به اجبار والدین، ترك می كنند آیا بر آنها فقط قضا لازم است یا كفّاره هم واجب است؟
ج: در مورد سؤال اگر متمكّن از روزه گرفتن بوده اند و عالم به حكم هم بوده اند و یا جاهل مقصّر بوده اند بنحوی كه در جواب قبل گفته شد قضا و كفاره هم دارد و الّا فقط قضا دارد.
س27: بنده شش سال است كه به سن تكلیف رسیده ام یعنى 6 ماه رمضان بر من گذشته كه مى بایست روزه مى گرفتم، چهار سال اخیر را روزه گرفته ام تماماً، 2 سال ابتدائى را نمى دانستم كه به تكلیف رسیده ام، بعدها فهمیدم كه قبل از 15 سالگى مكلّف بوده ام از اینرو بعضى از روزهاى این دو ماه مبارك رمضان را روزه گرفته و بعضى دیگر را كه حدوداً از هر دو ماه مبارك 30 روز مى شود روزه نگرفته ام تكلیف بنده در برابر قضاى این روزه ها چیست؟
ج: در فرض سؤال روزه هاى فوت شده را قضا نمائید، و براى هر كدام یك مدّ طعام كفّاره بدهید و اگر التفات بوجوب صوم نداشته اید و غافل از سؤال كردن بوده اید كفّاره عمد واجب نیست.
س28: نمى دانم چند ساله بودم شك دارم حدود 14 الى 15 سالگى نماز نخوانده ام عمداً و روزه خوارى هم كرده ام بفرمائید چه حكمى دارد وظیفه من در قبال این اعمال انجام نشده چیست؟
ج: هر مقدار از نماز و روزه خود را كه یقین دارید در حال بلوغ ترك كرده اید باید قضا نمائید و براى تأخیر قضاى روزه كفّاره غیر عمد باید بدهید و چنانچه افطار روزه بدون عذر و عمدى بوده باید براى هر روز كفّاره عمد هم بدهید.




چیزهایی كه روزه را باطل می كند
س29: آیا انجام دادن مبطلات نماز و روزه حرام است و ترک کردن آنها واجب است؟
ج: بلى انجام دادن مبطلات نماز و روزه حرام است و ترک آنها واجب است.
خوردن وآشامیدن
* خوردن و آشامیدن سهوی
س30: اگر كسی روزه مستحبّی بگیرد و فراموش كند كه روزه است و چیزی بخورد و یا بیاشامد، آیا روزه اش باطل می‌شود؟
ج: خوردن و آشامیدن سهوی مبطل روزه نیست؛ چه روزه واجب باشد چه مستحب.
* خون و عفونت دندان
س31: موقعی که روزه می گیرم از دهانم خون می آید و هر چه آب دهان را بیرون می ریزم غلظت خون بیشتر می شود و گاهی سر کلاس و یا در خانه و یا حتی در نماز نمی توان بیرون رفت، لطفاً بفرمایید چه کنم؟
ج: در فرض سؤال، چون احتمال می رود زیاد شدن خون در موقع بیرون ریختن آب دهان، در اثر فشار به لثه باشد چنانچه احتمال بدهید که اگر آب دهان را بیرون نریزید خون نیاید، بیرون نریزید و روزه و نماز صحیح است.
س32: بلعیدن خون دندان در ماه مبارک رمضان و در حالیکه عمدی است و شخص روزه دار جاهل به مسئله شرعی است روزه ایشان چه حکمی دارد؟
ج: در فرض سؤال شخص مذکور باید قضاء روزه را بگیرد و اگر جاهل قاصر بوده کفّاره ندارد.
س33: لثه دهان دچار عفونت شده است که گاه گاهی لخته ای چرک از آن خارج می شود که مقداری شاید در حدود نصف یک نخود می باشد. آیا فرو بردن این لخته به طور ارادی یا غیر ارادی باعث ابطال روزه خواهد شد؟
ج: در فرض سؤال اگر بدون عمد و اختیار داخل حلق شود مبطل روزه نیست و اگر عمدی باشد مبطل است.
* خوردن خلط سر و سینه
س34: آیا اگر انسان آب بینی را بالا بكشد و مقداری از آن وارد حلق شود، روزه باطل است؟
ج: اگر آب بینی بفضای دهان نیاید موجب بطلان روزه نمی شود.
س35: آیا چرك گلو باعث ابطال روزه مى شود؟
ج: چرك گلو روزه را باطل نمى كند مگر بفضاى دهن بیاید و سپس عمداً به حلق داخل شود كه در این صورت مبطل است.
س36: من می دانستم كه قورت دادن خلط سینه روزه را باطل می كند امّا بعضی اوقات امكان بیرون انداختن آن نبود مثلاً در كلاس درس بودم و گاهی آنقدر با آب دهانم قاطی می شد كه من آن را همین طوری قورت می دادم ولی استهلاك نمی شد.
آیا روزه هایی را كه اینطوری گرفتم صحیح است یا نه؟ تكلیف بنده چیست؟ آیا باید كفّاره بدهم یا روزه ها را قضا كنم؟
ج: فرو بردن اخلاط سینه پس از ورود به فضای دهان بنا بر احتیاط واجب مبطل روزه است شما می توانید با رعایت الاعلم فالاعلم به مجتهدی رجوع كنید كه آنرا مبطل روزه نداند و اعمال سابقه نیز به نظر او محكوم به صحّت می شوند.
* خوردن در بین اذان صبح
س37: اگر انسان مریضی که دکتر داروئی را برای او تجویز کند، و در ماه رمضان باید این دارو را قبل از اذان صبح استفاده کند، فراموش می کند و موقعی یادش می آید که حدود وسط های اذان است و این دارو را استفاده می کند، آیا روزه این شخص صحیح است یا نه؟ (حكم را در صورت عمد نیز بیان فرمائید).
ج: اگر یقین نداشته باشد که صبح شده استفاده از دارو ضرری به روزه ندارد.
* تزریق آمپول، سرم و واکسن
س38: آیا شخص روزه دار در ماه مبارك رمضان، مى تواند سرم یا آمپول، تزریق كند؟
ج: احتیاط مستحب آن است كه از استعمال آمپول و سرم خوددارى كند و اگر لازم شد و تزریق كرد روزه اش باطل نمی‌شود.
س39: زدن آمپول مقوّى یا پنى سیلین براى روزه دار جایز است یا خیر؟
ج: اشكال ندارد و فرقى بین اقسام آمپول‌ها نیست، ولى احتیاط مستحب در ترك است.
س40: خواهشمند است حكم تزریق واكسن هپاتیت B را در زمان روزه داری مرقوم فرمائید.
ج: تزریق واكسن در ماه رمضان مبطل روزه نیست.
س41: استفاده از آمپول بعوض تریاک چه صورتی دارد و آیا مبطل روزه هست؟
ج: اگر ضرر معتد به دارد جائز نیست ولی مبطل روزه نیست.

س42: شخص روزه دار بخاطر درد شدید- قرص- خورده است و توجهی به اینکه باید آمپول مسکن بزند نداشته است، آیا فقط قضای تنها کافی است؟
ج: قضا کافی است.
* قطره بینی
س43: حكم استفاده از قطرۀ بینی جهت باز كردن مجاری تنفسی و درمان كه در بعضی موارد یقیناً وارد حلق می گردد چگونه است؟
ج: اگر وارد حلق شود مبطل روزه است.
* جویدن آدامس در حال روزه
س44: جویدن آدامس در حال روزه چه حکمی دارد ؟
ج: چنانچه هیچ طعمی نداشته باشد که به حلق برود روزه صحیح است لکن این عمل برای روزه دار پسندیده نیست و تظاهر به آن از بعضی جهات اشکال دارد.
* غذای لای دندان در حال روزه
س45: اگر شخصى در كلاس درس بوده ناگهان متوجه گردید كه لاى دندان غذائى است و خود را مقدارى كنترل نموده به این امید كه در پایان درس آن را بیرون ریزد، ولى احتمال قوى مى دهد كه در كلاس درس همراه با آب وارد حلق شده باشد، آیا روزه باطل مى شود یا این شخص معذور مى باشد؟
ج: در فرض سؤال مجرّد وجود غذا در لاى دندان ویا در داخل آب دهن تا پائین نرود، مبطل روزه نیست، البته باید شخص مذكور به هر نحوى، از رفتن غذا به معده ممانعت نماید و احتمال پائین رفتن غذا موجب بطلان روزه نیست.
س46: اگر شخصی در ماه مبارک رمضان در بین روز متوجه شود که غذا لای دندانش است و مدتی بعد متوجه شود که غذا دیگر لای دندانش نیست آیا روزه اش باطل است؟ ب) و یا شخصی در بین نماز متوجه شود که چیزی در دهانش است ( اعم از خوراکی یا غیر خوراکی ) و هرچه سعی می کند نمی تواند آن را نگه دارد و از حلق پائین می رود. روزه و نماز این شخص چه حکمی دارد؟
ج: در مورد شخص اوّل اگر آنچه را که لای دندان بوده فرو نبرده روزه صحیح است و شخص دوّم اگر بیرون آوردن آن ممکن نبوده و بی اختیار فرو رفته نماز و روزه اش صحیح است.
* مسواک زدن در حال روزه
س47: مسواک كردن در روز ماه رمضان برای روزه آیا مبطل روزه هست یا خیر؟ كیفیت را لطفاً توضیح فرمایید.
ج: اگر آب كه از خمیر دندان تولید شده یا آب خارجی وارد حلق نشود و آن را بیرون بریزد اشكال ندارد.
* آندوسکپی
س48: آندوسکپى دستگاهى است که داخل مى شود و عکس بردارى مى کنند، بدون اینکه چیزى داخل معده شود، آیا این عمل روزه را باطل مى کند یا نه؟
ج: بنابر احتیاط براى روزه اشکال دارد.
* خوردن آب دهان غیر خود
س49: اگر در ماه رمضان مرد و زن زبان خود را در دهان همدیگر بگذارند و بمكند ، آیا روزه آن ها باطل است؟
ج: محلّ اشكال است چون آب دهان هر یك نسبت به دیگری رطوبت خارج از دهان محسوب می شود.
* ترکردن لب با زبان در حال روزه
س50: آیا تر كردن لب توسط زبان روزه را باطل می كند؟
ج: امر مذكور روزه را باطل نمی كنند.
* تذکّر دادن به کسی که سهوا افطار می کند لازم است
س51: اگر کسی فرد روزه دار را در حین خوردن یا آشامیدن سهوی مشاهده کند، آیا فرد مشاهده کننده موظّف به تذکّر دادن است یا خیر؟
ج: لازم نیست.
جماع

س52: آیا در ماه رمضان در شب می شود با زن خود نزدیكی كرد یا نه؟
ج: در شب مانع ندارد ولی باید قبل از اذان صبح غسل كند.
س53: اگر روزه دار عمداً با همسر خود جماع كند در ماه رمضان،‌ با رضایت همسر خود، آیا فقط قضا دارد یا كفّاره هم دارد؟ جمع یا واحده؟ ‌و آیا روزۀآن روز را باید امساك كند و اگر وظیفه امساك است و امساك نكند تكلیف چیست؟
ج: در فرض سؤال قضاء و كفّاره دارد و یك كفّاره كافی است و بر همسر او هم اگر روزه بوده قضاء و كفّاره واجب است و امساك آن روز هم تكلیفاً واجب است.


استمناء
* استمناء و حکم آن
س54: اگر روزه دار بدون قصد بیرون آمدن منی با همسرش شوخی کند بطوری که بعد از شوخی منی از او خارج شود در صورتیکه می دانسته منی از او خارج خواهد شد حکم روزه او چگونه خواهد بود آیا کفّاره نیز دارد یا خیر؟
ج: در فرض سؤال روزه دار می دانسته که اگر با همسر خود بازی کند منی از او خارج میشود در صورت خروج منی قضاء و کفّاره دارد.
س55: جوانی درماه مبارک رمضان با نامحرمی شوخی کرده و از او منی خارج شده اکنون وظیفه او چه می باشد؟
ج: درفرض سؤال اگر معرضیت برای خروج منی داشته روزه او قضاء و کفّاره دارد.
س56: اگر در روزه ماه مبارک رمضان از انسان مایعى با شهوت و جستن و سست شدن بدن ( که حکم منى را دارد ) خارج شود روزه اش چه حکمى دارد؟
ج: در فرض سؤال چنانچه با اختیار بوده قضا و کفّاره دارد و اگر بى اختیار بوده روزه صحیح است.
س57: شخصى در ماه رمضان با خودبازى مى كند ولى منى بیرون نمى آید و علائم جنب هم در او نیست بعد از ساعتى بول مى كند مایعى سفید رنگ خارج مى شود شك دارد منى هست یا نه روزه او باطل است یا نه در صورت بطلان كفّاره دارد یا نه؟
ج: اگر كارى با خود كند كه بر حسب عادت موجب انزال منى مى شود، هر چند منى انزال نشود، روزه اش باطل است، ولى در فرض مذكور وجوب كفّاره معلوم نیست.
س58: اگر در حالت اضطراب از انسان منی خارج شود و یقین دارد كه منی است، آیا كار حرام است؟
ج: اگر خروج منی بی اختیار بوده حرام نیست.
* محتلم شدن در روز ماه رمضان و غیر آن
س59: اگر در روزۀ ماه رمضان بعد ازاذان صبح كسی در خواب جنب شود روزه اش باطل می شود یا نه و اگر باطل نمی شود آیا می توان بعد از اذان ظهر یا اذان مغرب غسل كرد یا نه؟‌
ج: روزه اش باطل نمی شود ولی برای نماز ظهر واجب است غسل نماید.

دروغ بستن به خدا و پیغمبر صلّی الله علیه و آله
* غلط خواندن قرآن و روایات و دعا و خواندن مصیبت و مرثیه مشکوک
س60: آیا غلط خواندن قرآن روزه را باطل می كند؟
ج: باید قرآن را صحیح بخواند ولی تلاوت غلط روزه را باطل نمی كند.
س61: اگر كسی در ماه رمضان آیه قرآن یا روایتی را غلط بخواند و قصدش این بوده كه صحیح بخواند، ولی می داند كه غلط می خواند و موجب تغییر معنی می شود ولی هدفش این نیست كه معنای غلط را به خدا و امام علیه السلام نسبت دهد، حكم روزۀ او چیست؟
ج: روزه اشكال ندارد ولی موردی را كه یقین دارد آنرا غلط می خواند نخواند.
س62: كسی كه دروغ به خدا و پیغمبر نسبت می دهد و مخاطبی ندارد ، روزه اش باطل است یا نه؟
ج: باطل است.
س63: بنده با اینکه از معلومات عربى بهره اى ندارم، چون به حضرت حسین علیه السلام علاقه شدیدى دارم مصیبتى مى خوانم و نمى دانم راست است یا دروغ، روزه ام در ماه رمضان چه حکمى دارد؟
ج: شما باید کتابهائى نظیر منتهى الآمال و جلاء العیون را مطالعه کنید و آنچه را می خوانید به استناد آن کتابها بخوانید. بهر حال خواندن بدون مدرک خالى از دروغ نیست که معصیت است و براى روزه هم اشکال دارد .
س64: کسانى مثل گویندگان رادیو و تلویزیون یا تایپیست ها اگر مطالبى را که باید بخوانند یا تایپ کنند بدانند درست نیست و به دروغ به اسلام نسبت داده شده اگر آنها را بخوانند و تایپ کنند در حال روزه داشتن ، در صحّت روزه شان تأثیر مى گذارد؟
ج: در فرض سؤال روزه آنها باطل مى شود و قضاء و کفّاره دارد.
* حکم نسبت دادن روایت از معصومی به معصوم دیگر
س65: اگر کلام یکى ازمعصومین را اشتباهاً به دیگرى نسبت دهیم مثلاً به جاى اینکه بگوئیم رسول خدا صلّی الله علیه و آله فرمودند بگوئیم امیرالمؤمنین علیه السلام چنین فرموده اند، آیا باعث باطل شدن روزه می شود ؟ همچنین اگر عمداً این کار را انجام دهد حکمش چیست؟
ج: درصورت اشتباه اشکال ندارد ولى اگر عمداً و با توجّه باشد چون انتساب بمعنى این است که آن حضرت خصوص این کلام را فرموده با اینکه می داند نفرموده نسبت دروغ است و روزه را باطل می کند و قضا و کفّاره دارد.

رساندن غبار غلیظ به حلق
س66: آیا رسیدن غبار غلیظ به حلق از طریق بینى روزه را باطل مى کند؟
ج: فرقى ندارد که از راه بینى به حلق برسد یا دهان هر دو محلّ اشکال است.
س67: اگر گرد و غبار در ماه رمضان سهواً وارد فضای دهان یا بینی شود حكمش چیست؟
ج: باید با ریختن آب دهان به بیرون نگذارد وارد حلق شود و همین طور نسبت به بینی.
* حکم دود سیگار و غیر آن
س68: كشیدن سیگار و استعمال قلیان آیا مبطل روزه هست؟
ج: بنابراحتیاط واجب، روزه دار نباید دود سیگار یا قلیان را بحلق برساند.
س69: آیا كشیدن سیگار، بصورتى كه دود آن را فرو نبرند، روزه را باطل مى كند؟
ج: اگر دود آن را فرو نبرند روزه را باطل نمى كند، ولى تظاهر به آن در این صورت، مناسب نیست و به احترام ماه مبارك ترك شود.
س70: اشخاصى كه معتاد به كشیدن تریاك هستند و نمى توانند ترك كنند و با این حال نمى توانند روزه بگیرند نه ادائى و نه قضائى این طور اشخاص حكم مریض را دارند كه باید براى هر روزه یك مدّ كفّاره بدهد یا این كه حكم دیگرى را دارند؟
ج: در فرض سؤال اگر مى توانند باید روزه بگیرند اگرچه در صورت ضرورت ناچار از كشیدن تریاك شوند و اگر به هیچ وجه نتوانند روزه بگیرند كفّاره مدّ طعام بدهند.

* گرد و غبار در محیط کار
س71: محیط كاری قسمت احیاء كارخانه تولید آلومینیوم ... به گونه‌ای است كه ذرات گرد و غبار (مواد اولیه) در فضای كارگاه پراكنده می‌باشد و دوری از این محیط برای ما ممكن نمی‌باشد در ضمن حتی الامكان هم از وسایل جلوگیری كننده مانند ماسك و غیره استفاده می‌گردد ولی باز هم گرد و غبار وارد فضای حلق می‌گردد.
ج: چنانچه گرد و غبار وارد حلق شود روزه اشكال دارد .
س72: اگر محل کار انسان طورى باشد که جلوگیرى از رسیدن غبار به حلق دشوار باشد تکلیف چیست؟ اگر به حلق برسد چطور حکم مسئله را از نظر صحت و بطلان روزه و قضاء و کفاره بیان فرمائید.
ج: چنان که گفته شد روزه محل اشکال است چه در محل کار باشد یا غیر آن و اگر تحفظ از غبار ممکن نباشد باید کار را در ماه مبارک رمضان تعطیل کند یا اگر ممکن است شب کار کند و الّا احتیاط واجب قضاء و کفاره است.
*بخار حمّام و سونا
س73: اگر فضاى حمام را بخار گرفته باشد روزه باطل مى شود؟
ج: باطل نمى‌شود.
س74: انسان روزه دار می تواند به جاهایی مثل سونا که هوا کاملاً با بخار آب اشباع شده برود یا این که مانند گردوغبار محسوب می شود یا این که مانند آب محسوب می شود؟
ج: اگر بخار موجود درآنجا غلیظ باشد به احتیاط واجب روزه دار نباید به آنجا برود.
* استفاده از اسپری در روز رمضان
س75: آیا استفاده از اسپریها موجب بطلان روزه می شود؟
ج: اگر بداند كه بحلق میرسد جائز نیست و اگر نداند كه بحلق می رسد اشكال ندارد.
س76: آیا استفاده از اسپری تنفسی درداخل دهان و بینی برای باز كردن مجاری تنفسی مبطل روزه می باشد یا خیر؟
ج: در مفروض سؤال چنانچه ناچار از استفاده آن در روز باشد اشكال ندارد و روزه را بگیرد لكن اگر قبل از حلول ماه مبارك رمضان بعد عارضه اش برطرف شود بنا بر احتیاط قضای روزه ها را نیز بگیرد و اگر عارضه تا ماه رمضان بعد ادامه یافت بنا بر احتیاط برای هر روز یك چارك طعام مانند گندم یا جو بعنوان كفّاره به فقیر غیر سیّد بدهد و دیگر قضا ندارد.
س77: استفاده از اسپری تنفسی در داخل دهان و بینی برای تسكین درد، ضد التهاب و موارد دیگر جهت درمان چه حكمی دارد؟
ج: در صورت ناچاری اشكال ندارد و حكمش همان است كه در جواب سؤال قبل مرقوم شد.

فروبردن سر در آب
* غوّاصی و روزه داری
س78: مستدعى است حكم شرع مقدس را در مورد اشخاصى كه كارشان غوّاصى در اعماق آبهاست نسبت به روزه و نماز بیان فرمایید.
ج: زیر آب رفتن با لباس غواصّى بنابر احتیاط واجب مبطل روزه است ولى اگر شخص داخل زیر دریائى كه شبیه اطاق است و ملاصق بدن نیست زیر آب برود روزه باطل نمى شود و نسبت به نماز، كسى كه با لباس غواصّى زیر آب است اگر نمى تواند خارج شود و نماز بخواند و یا وقت تنگ است با همان حال مقدارى كه مى تواند قرائت و سایر اذكار را بخواند و ركوع و سجود را به ایماء و اشاره انجام دهد و به احتیاط واجب بعد هم قضاء آن نماز را بخواند.
س79: اگر فردی با ظرفی كه به سر چسبیده نیست سر را مانند غوّاصان بپوشاند و در ماه رمضان به زیر آب رود ، آیا موجب بطلان روزه می شود؟
ج: بنابر احتیاط روزه اش باطل می شود.




* روزه نجات غریق

س80: در ماه مبارك رمضان به حادثه اى اعزام شده ایم كه غرق شده اى در استخر مى باشد و براى نجات فرد مغروق باید حتماً به زیر آب رفت تا او را بیرون آورد ؟ حكم شرعى روزه آن روز چگونه است؟
ج: اگر ممكن است شخصى كه روزه نیست ولو از مأمورین نباشد اقدام به این امر كند و اگر ممكن نیست هركس اقدام كند روزه اش علی الاحوط باطل مى شود. بنا بر این واجب است براى نجات غریق به زیر آب برود ولى احتیاطاً روزه را ادامه بدهد و بعد هم قضاء آن را بجا آورد.

باقی ماندن بر جنابت وحیض ونفاس تا اذان صبح
* وظیفه جنب قبل از اذان صبح
س81: اگر شخصی در ماه مبارک رمضان قبل از اذان صبح (یعنی تا اذان صبح وقت زیادی دارد) بیدار شود و محتلم شده باشد (جنب) و به دلیلی فرصتی برای حمّام کردن نداشته باشد، روزه او باطل است یا نه؟
ج: در مورد سؤال چنانچه شخص مذکور متمکّن از غسل کردن نباشد نزدیک اذان صبح تیمم بدل از غسل جنابت بکند وبیدار بماند تا صبح، روزه او صحیح است.
س82: اگر شخصی قبل از اذان بیدار شود و نیاز به غسل داشته باشد ولی وقت را تنگ كند تا تیمّم كند و قصد تیمّم نیز داشته ولی قبل از تیمّم اذان دهد حال تكلیف چیست؟
ج: در فرض سؤال روزۀ آن روز را باید بگیرد و بعد قضایش را نیز انجام دهد ولی وجوب كفّاره معلوم نیست.
س83: اگر شخصی در ماه رمضان با همسر خود نزدیكی كند در صورتی كه مطمئن باشد قبل از اذان صبح نمی تواند غسل كند ( مثلاً شب در جایی میهمان باشند و به خاطر خجالت و یا آب نباشد) آیا می تواند قبل از اذان صبح تیمم بدل از غسل كرده و تا قبل از اذان ظهر غسل جنابت كند؟
ج: در فرض سؤال چنانچه جنب در شب ماه مبارك رمضان عمداً غسل نكند تا وقت ضیق شود معصیت كرده و احتیاطاً تیمّم كند و روزه بگیرد و بعد قضای آن را نیز بگیرد.
س84: اگر برای سحری بیدار شویم و سحری را خورده و بعد از آن به دستشویی برویم و در حین اینكه اذان صبح خوانده می شود متوجه شویم كه قبل از سحری در خواب محتلم شده ایم آیا در آن روز، روزه من درست است یا خیر؟
ج: اگر تا طلوع فجر برای تیمّم وقت نباشد روزه صحیح است و اگر وقت باشد با تیمّم بدل از غسل روزه صحیح است.
س85: شخصی ده دقیقه به اذان صبح بیدار شده و جنب است و این مدّت را نمی تواند صرف خوردن سحری و غسل كند، وظیفه چیست؟
ج: اگر با ترك خوردن سحری وقت برای غسل كردن ندارد باید تیمّم بدل از غسل كند و اگر با ترك سحری وقت غسل دارد باید غسل كند.
* ترک غسل بخاطر حیاء و خجالت
س86: اگر در روزۀ ماه رمضان قبل از اذان صبح كسی جنب شود و به دلائل مختلف از قبیل شرم از اطرافیان یا میهمان بودن نتواند قبل از اذان غسل كند آیا می توان تیمّم بدل از غسل كرد یا نه؟
ج: وظیفۀ شرعی را نباید به عنوان شرم و حیا ترك نمود بلی اگر غسل مقدور او نباشد مثل اینكه دسترسی به آب واقعاً نداشته باشد باید تیمّم نماید.
* کسی که می داند اگر بخوابد محتلم می شود
س87: شخصی یک ساعت به اذان صبح مانده در ماه رمضان می داند اگر بخوابد محتلم می شود و تا اذان بیدار نمی شود آیا می تواند بخوابد یا نه و اگر خوابید و محتلم شد و اذان گفته شده روزة او درست است یا نه؟
ج: در مورد سؤال اگر شخص مذکور می داند که قبل از اذان صبح محتلم می شود بنابر احتیاط واجب نباید بخوابد.
* جنب و حائض بخوابد و در خواب اول یا دوم بیدار نشود
س88: كسی كه در شب ماه رمضان جنب است و غسل نمی كند به نیّت اینكه قبل از اذان صبح غسل نماید و ساعت را نیز یكساعت مانده به اذان كوك می كند تا بیدار شود امّا وقتی كه خوابید متوجّه زنگ ساعت نشده و بعد از اذان صبح بیدار می شود، آیا روزه آن روزی كه او گرفته صحیح می باشد؟
ج: بلی، روزه او صحیح است.
*مسافر می تواند تا صبح بر جنابت باقی بماند
س89: كسی كه مسافر است و روزه نمی گیرد آیا در ماه رمضان می تواند تا اذان صبح بر جنابت باقی باشد؟
ج: بلی می تواند.

* اگر در حال غسل صبح شود
س90: شخصی قبل از اذان صبح بیدار شده و جنب بوده، مشغول غسل می شود وسط غسل اذان می گویند آیا روزه او صحیح است و كفّاره دارد یا نه؟
ج: اشكال ندارد و روزه صحیح است.
* احتلام در حال روزه داری
س91: اگر شخص روزه دار پس از اذان صبح و اقامه نماز محتلم گردد و یا اگر در بین فاصله اذان ظهر و مغرب محتلم گردد در هر دو صورت روزه اش چه حكمی دارد؟
ج: به روزه اش ضرری وارد نمی شود.
س92: اگر روزه دار در روز بخوابد و مثلاً در ساعت 4 از خواب بیدار شود و ببیند كه محتلم شده است و نماز خود را نخواند و غسل نكند می تواند افطار كند و روزۀ او صحیح است؟
ج: در فرض سؤال معصیت كرده ولی روزه اش صحیح است و اگر غسل نكند و با آن حال تا صبح روز بعد بماند روزۀ روز بعد باطل می شود و كفّاره دارد.
* وظیفه کسی که غسل یا اغسالش باطل بوده
س93: كسی كه در روزۀ ماه رمضان غسل جنابت كرده و مدّتی روزه گرفته و نماز خوانده، بعد از چند روز فهمیده غسل باطل بوده، تكلیف نماز و روزه او چیست؟
ج: در فرض سؤال روزه هائی كه گرفته است صحیح است ولی نمازهائیكه با آن حال خوانده قضا دارد.
* حکم زنانی که قرص ضد بارداری و حیض مصرف می کنند
س94: روزه زنانى كه در ماه مبارك رمضان براى جلوگیرى از عادت ماهانه از قرص استفاده مى نمایند صحیح است یا خیر؟
ج: اگر عادت نشوند روزه آنها صحیح است.
س95: آیا زن برای جلوگیری از عادت زنانه در ماه رمضان می توان از قرص استفاده کرد؟
ج: اگر استفاده از قرص برای او ضرر ندارد، اشکال ندارد البته قرص را شب بخورد.
* اگر روزه دار به گمان ایـنکه حـائض شده افطار کند و بعد خلافش ثابت شود
س96: اگر یك خانم در ماه مبارك رمضان فكر كند كه حائض شده است و روزۀ خود را بشكند و بعد متوجّه شود كه اشتباه كرده است معصیّت كرده یا خیر؟ و آیا كفّاره یا قضا دارد یا خیر؟
ج: اگر یقین به حیض داشته و افطار كرده گناه نكرده و كفّاره ندارد ولی بجا آوردن قضای آن روز واجب است.
س97: چنانچه زنی خیال كرده پریود است و روزه نگیرد ولی بعداً متوجّه شود پریود نبوده، آیا باید روزۀ آن هنگام را قضا كند؟
ج: در فرض سؤال باید قضاء آن روزها را بگیرد.


اماله كردن، شیاف، قی كردن
س98: این که در رساله آمده است اماله کردن روزه را باطل مى کند منظور از اماله کردن چیست؟
ج: اماله کردن که مبطل روزه است آنست که دواى روان یا آب مثلاً از طریق مقعد داخل شکم شود.
س99: کسی که بدلیل بیماری یبوست از کودکی تا حال بنا بدستور دکتر باید روزها و شبها با آب اماله کند و الا در معرض خطر است آیا برای گرفتن روزه چه وظیفه ای دارد؟
ج: در فرض سؤال چنانچه در تمام ایّام سال این گرفتاری را دارد بطوری که ترک اماله برای او خوف ضرر ایجاد نموده روزه اش صحیح نیست و برای هر روز یک مدّ طعام باید کفّاره بدهد.
س100: آیا استعمال شیافهاى معالجه و درمانى ، شیاف تریاک و یا شیاف تغذیه مبطل روزه است؟
ج: شیاف مبطل روزه نیست.
س101: كسی كه در روزه ماه رمضان بطور مداوم آروغ می زند اگر آبی در دهانش بیاید یا نیاید حكم روزه اش چیست و غیر ماه رمضان هم این حالت برای فرد هست؟
ج: اگر بی اختیار آروغ بزند و چیزی از باطن بدهن بیاید باید آنرا برنگرداند و بیرون بریزد ولی اگر بی اختیار پائین برود اشکال ندارد.

آنچه بر روزه دار مكروه است
س102: آیا مایع های ظرفشویی سفید كننده كه بوی تندی دارند روزه را باطل می كنند یا خیر؟
ج: بوی مواد مذكوره روزه را باطل نمی كند.
س103: آیا اگر انسان روزه دار از عطر و ادكلن استفاده كند، به طوری كه خودش بویش را حس كند، روزه باطل است؟
ج: امر مذكور روزه را باطل نمی كند.
س104: آیا استفاده از مواد و وسایل آرایشی مانند كرم، سرمه و ... در ماه مبارك رمضان برای شخص روزه دار چه حكمی دارد؟
ج: اشكال ندارد ولی در مورد سرمه اگر از موّادی باشد كه مزه یا بوی آن به حلق برسد مكروه است.
س105: آیا تزریق خون به روزه دار مبطل روزه است؟
ج: مبطل روزه نیست.
س106: اگر در ماه مبارك رمضان 5 سی سی خون برای آزمایش از ما گرفته شود چه حکمی دارد؟
ج: اشكال ندارد ولی اگر موجب ضعف شود مكروه است.

مواردی که قضا و کفاره واجب است
س107: این حقیر در سنوات ماضیه سه سال در ماه مبارك رمضان در فصل تابستان و در گرماى طاقت فرسا و در شرایطى كه گرفتن روزه دشوار بود مشغول درو، جمع آورى زراعت و محصول بودم، لذا به اكراه بدون میل و رغبت از فضایل ماه مبارك محروم ماندم و روزه را افطار كردم كه در ماه‌هاى بعد قضاى آن را نمودم آیا برى الذمّه شده ام یا نه؟
ج: در مورد سؤال جمع آورى محصول مجوّز افطار روزه رمضان نیست، براى هر روزه اى كه افطار كرده اید علاوه بر قضاى آن روزه، كفّاره عمد به شرحى كه در توضیح المسائل مذكور است باید ادا نمایید.
س108: سال گذشته در ماه مبارك رمضان روزه داشتم و برادری دارم اختلال حواس دارد و نمی گذاشت بروم در اطاق روز استراحت كنم باین لحاظ 15 روز از روزۀ ماه مبارك را افطار نمودم البته اجباری بوده حالا قضاء آنرا بگیرم یا كفّاره هم دارد خواهشمند است توضیح دهید.
ج: مجّرد اینكه نمی گذاشته روز استراحت كنید مجوّز افطار نیست بنا بر این هم قضاء روزه و هم كفّاره بر شما واجب است.
س109: شش سال در موقع تحصیل با وجود مشکلات زندگی که داشته ام نتوانستم روزه بگیرم، تکلیف چیست و چگونه آنها را جبران کنم؟
ج: اگر عذری شرعی مانند بیماری و یا مسافرت داشته اید ، قضای روزه ها و برای هر روز یک چارک گندم یا جو و یا آرد که به فقیر غیر سید داده می شود واجب است و اگر بدون عذر شرعی روزه را افطار کردید علاوه بر قضاء، کفاره‌ای دارد که تفصیل آن در توضیح المسائل مسأله 1669 مذکور است مراجعه نمایید.
س110: در صورتی كه روزه دار بخواهد پیش از ظهر مسافرت كند، آیا می تواند در خانۀ خود صبحانه بخورد؟ در صورت خوردن صبحانه، باید كفّاره بدهد؟
ج: در فرض سؤال تا موقعی كه از حدّ ترخّص وطن نگذشته حقّ خوردن ندارد و اگر خورده در حالی كه شکّ داشته كه میتواند بخورد یا نه باید كفّاره افطار عمدی را هم بدهد.
س111: اگر کسى که روزه دار است کارى انجام دهد و فکر کند روزه اش باطل شده و نهار بخورد یا کار باطل کننده روزه را انجام دهد، در صورتى که بعداً به اشتباه خود پى ببرد كه روزه باطل نشده آیا باید قضاى روزه را بگیرد یا باید کفاره هم بدهد؟
ج: باید قضاى روزه را بگیرد و اما نسبت به کفّاره اگر جاهل مقصّر بوده باید کفّاره هم بدهد.
س112: شخصى در اوائل تكلیف بعضى مسائل روزه را نمى دانسته از جمله این مسئله را كه در شب ماه رمضان جنب شده تا اذان صبح خواب مانده، یا احیانا در روز جنب شده، و به هر حال از روى ندانستن مسئله، به خیال اینكه روزه اش باطل شده است خودش اقدام به خوردن و آشامیدن نموده است ، و بعد از مدتى به مسئله آشنا شده كه اگر روزه مى گرفت و فوراً غسل مى كرد روزه اش صحیح بود. آیا براى این شخص قضاء كافى است؟ یا كفّاره هم لازم است؟ البته این شخص در روستاهاى دور دست زندگى مى كرده كه دسترسى به مسائل خیلى آسان نبوده .
ج: در فرض سؤال اگر جاهل مقصّر بوده یعنى اگر احتمال مى داده كه مثلاً ممكن است بقاء بر جنابت روزه را باطل كند مع ذلك مسامحه نموده و سؤال نكرده كفاره دارد.
س113: اگر كسی روزه اش را با كاری حرام (مانند زنا) باطل كند چكار باید كند؟ لطفاً فتوا یا احتیاط واجب یا احتیاط مستحب در حكم مسأله مشخص شود.
ج: كفّارۀ جمع دارد.
س114: کفاره جمع بر من واجب شده یک بنده چطور آزاد کنم؟ (در این زمانه که برده وجود ندارد)
ج: چون فعلاً بنده آزاد کردن ممکن نیست این قسمت از کفاره ساقط است ولى اطعام شصت مسکین و دو ماه روزه گرفتن بجاى خود باقى است.
س115: كسى كه نمى دانسته استمناء روزه را باطل مى كند و حتى یك گناه كبیره است، اگر این عمل را انجام دهد آیا روزه او باطل است؟ اگر باطل است كفّاره دارد یا خیر؟ اگر دارد مقدار آن چقدر است؟
ج: در فرض سؤال، باید قضاى روزه را بگیرد ولى كفّاره ندارد، بلى اگر جاهل مقصّر باشد، باین معنى كه در موقع ارتكاب عمل، احتمال حرمت بدهد و سؤال نكند و یا بداند استمناء حرام و معصیت است، هرچند نداند كه روزه را باطل مى كند و در روز ماه رمضان انجام دهد، كفّاره جمع دارد، كه در توضیح المسائل مسأله شماره 1674 ذكر شده است.
://www.saafi.net

درباره وبلاگ

ما گروهی هستیم كه به تازگی فعالیت خود را در اینترنت شروع كرده ایم . كار این گروه ادای نماز و روزه ی قضا می باشد كه با كادری مومن و مجرب سالیان زیادیست كه این وظیفه ی خطیر را به بهترین صورت به انجام می رساند.
بران شدیم با راه اندازی این وبلاگ این عمل و مسئولیت خطیر را در سطحی وسیع تر به انجام برسانیم.
وظیفه ی ما ادای نماز و روزه ی قضای شماست.
برای اطلاعات بیشتر با ایمیل ویا آی دی زیر تماس بگیرید.
mohsen_1153@yahoo.com
ID:mohsen_1153
مدیر وبلاگ : نمازگزار

آخرین پست ها

جستجو

نظرسنجی

  • اجیر برای نماز و روزه ی قضا از كدام گروه باشد بهتر است؟






نویسندگان